Przestrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych
Ostrzegamy przed oszustami, którzy wykorzystują do swoich celów prawdziwe wiadomości przekazywane przez komunikatory, by wzbudzić zainteresowanie potencjalnych ofiar lub wręcz wywołać u nich zaniepokojenie i skłonić do działania pod presją. Mogą też być zainteresowani zakupem towarów które wystawiamy an portalach aukcyjnych. Cel jest jeden , wyłudzić od nas jak największą sumę pieniędzy. Chwila nieuwagi może skutkować utratą środków lub przekazaniem swoich poufnych danych, loginów i haseł do bankowości elektronicznej, czy danych z karty płatniczej.
Oszustwa za pomocą płatności „BLIK” są nadal aktualne. Sprawcy po uprzednim włamaniu się na komunikator podszywają się pod właściciela konta, z którego wysyłają wiadomość z prośbą o płatność. Historie, które podają są bardzo różne promocyjna cena sukienki, ekstra obuwie, problemy z kontem czy też szybka pożyczka. W wielu przypadkach osiągają cel i wyłudzają w ten sposób pieniądze.
Logując się do swojego banku, użytkownik konta musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”, który tak naprawdę – nie jest znajomym. Niestety w przeciwieństwie do płatności tradycyjnym przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć.
Oszust wpisuje bowiem niezwłocznie podany kod „BLIK” w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Właściciel konta wprawdzie musi potwierdzić każdą transakcję, ale robi to z automatu wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:
- zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
- weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu „BLIK”, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich, bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze;
- należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS;
- sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie;
- zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku;
- nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
sierżant sztabowy Arkadiusz Szlachetko
Komenda Powiatowa Policji w Żaganiu